Pang Pang!

Väldigt högt upp på önskelistan just nu. Tänk pistolduellen i slutet av filmen i högupplöslig bild! Yeah baby!

Frozen recension

När skräckfilmer tenderar att bli för grova och grafiska finns en klar risk att man förlorar själva skräckscenariot redan i första "köttiga"  scenen. Det är när rysningarna och den synliga skräcken blir osynlig, först då kan prata om mänsklig, ren och skär skräck. "Frozen" är en av de bästa karaktärsdrivande skräckfilmerna på många år. Mycket på grund av att skräcken förblir en inre resa i karaktärernas sinnen och inte som ett hejdundrande kalas i gore och äckeleffekter. "Frozen" är ett lysande exempel på att man fortfarande, under 2000-talet, KAN producera en lyckad skräckfilm med en påtaglig känsla för manus, dramaturgi och självdistans. "Låt den rätte komma in" är också ett bra exempel på detta. Jag vill inte dela med mig av storyn, då den lätt kan missuppfattas som aningen naiv och tråkig. Handlingen ÄR enkel men huvudpersonernas skräckfärd genom den långa 1 1/2 timmen är en av de mest oroande mänskliga öden jag träffat på i år. Regissören Adam Green (Hatchet) är en intressant filmskapare och med "Frozen" bevisar han yttreligare att han blir ett namn att räkna med i framtiden.

Rekommenderas!

Betyg 4/5

Hollow man recension

Vart tog han vägen? Den excentriske holländske regissören Paul Verhoeven? Storfilmer som Starship troopers, Basic instinct och Robocop. En diger meritlista och något svart komiskt låg alltid som ett täcke i hans magnifika filmer. Efter denna, Hollow man, försvann han spårlöst. Tråkigt. Hollow man förtjänar ett bättre rykte. Speciellt på Blu-ray kommer magin fram. Bilden är knivskarp. Sony pictures vet hur man kramar ur varje lite teknisk egenskap på framtidens filmformat. Kul att även se Josh Brolin och Elisabeth Shue i ledande roller men bäst och läskigast är Kevin Bacon. Se om Hollow man och framförallt på Blu-ray. Det är en briljant filmupplevelse.

Betyg 3/5

Blå vätska i venen? Ja, varför inte?

Ett ansiktslyft utan dess like..

Uhhh.. Den blå vätskan var inte så bra ändå..

När är det julafton?

Tänk, vad låååångt det är till julafton! Denna släpps 29/12. Visserligen i mellandagarna men brukar det inte vara rea då..? Högt upp på önskelistan!!

Nemos lördagstips!

Oftast säger bilder mer än 1000 ord...

Sony levererar!

Sony pictures är det filmbolag som bäst pressar upp Blu-ray. Senast i raden av införskaffade Blu-Rays är denna skönhet från Sony. Sony fattar att man ska ta Blu-Ray formatet på allvar och sin kamp om konsumenterna väljer bolaget att ha väldigt hög kvalité på såväl teknisk prestanda och konvolut. Sony är kungar!

Den enda bok jag behöver

Om man är filmintresserad som jag, behöver man inte någon annan bok än just denna. Den spänner över hela filmhistorien och behandlar såväl skräckfilm, thrillers, dramer, komedier och actionäventyr på lika premisser. Klockren julklapp och den enda boken som jag verkligen läst från pärm till pärm.

Dagens t-shirt!

Hihi! Jag är 10 år igen och leker med mina (riktiga vintage) star wars gubbar!

Trött nu..

Trött på val, trött på sossar, trött på moderater, trött på sverigedemokrater, trött på politik. Trött.
Firar tröttheten med en film. Tror det blir denna som får symbolisera en värld fylld av tuffingar och inte särskilt trötta.

Måste ha!!

Seven är den enda film jag sett fler än en gång på bio. Jag minns 1996. Tre (!) gånger såg jag den på bio. Och den är fortfarande en av de filmer jag minns bäst från 1990-talet. Nu kommer mästerverket på blu-ray. Inte en dag för sent. "You´re a fuckin´t shirt, at best!"

Nemos lördagstips!

Det är lördag igen och återigen ett tips från min nakenhund (med hår) på en väldigt speciell dvdfilm. Denna gång har Nemo den goda smaken att tipsa om Brad Silberlings fantastiska saga och matinéäventyr "Lemony snicket´s and a series of unfortunate events". En bortglömd raritet. Välj den ikväll. Säger Nemo.

Måste sätta igång nu..

Det återstår enbart 19 st dvds/blu-rays till drömantalet. 1.500 stycken :)
Måste sätta igång att köpa fler och fler och fler..
Go´natt!

The power of christ compells you!!

Äntligen släpps den på blu-ray! Lagom till årets upplaga av Halloween blir vi återigen påminda om att skräckfilm var så mycket bättre på 70-talet. Given under natten den 30 okt!!

Högst upp på önskelistan

Årets hittills bästa film är Christopher Nolans Inception. Under vintern-11 släpps den på blu-ray & dvd. Den är högst upp på min önskelista.

The Expendables recension (eller hur jag tappade tron på Sly)

I mina unga år som filmnörd älskade jag Sylvester Stallone. Jag var helt besatt av sköna rullar som Rocky, Nighthawks, Paradise alley, Fist, Over the top, Cobra och First Blood. Idag tappar jag all tro på honom.
Sylvester Stallone är en veteran av actiongenren. Vi vet det. Med all säkerhet står han för ca 80% av de mest inkomstbringande actionfilmerna under 80 och 90-talet. Han har hånats gång på gång i massmedia om sin säregna något ”träiga” skådespelartalang men det tycks glömmas bort att Sly kammat hem oscarsnomineringar för bästa manus, skådespelarinsats och film. Men det var väldigt, väldigt länge sedan nu. Inte sedan fantastiska Copland från 1997 har Stallone lyckats på vita duken. När Rocky Balboa och Rambo fick sin release ungefär samtidigt, fick även Sly en liten revansch hos de skeptiker som tidigare sågat honom och han såg sin chans att förverkliga sin återkommande dröm att samla Hollywoods (nåja) actionelit i en och samma film. Resultatet blev The Expendables. En film som hausats upp till sådan nivå att man trodde Sly hade gått och blivit galen. På riktigt. Massor av coola trailers spreds som en löpeld över internet. Wow. Nu är den äntligen här. Sylvester Stallone tar action till en helt ny nivå med alla de gamla hjältarna i samma film. Wow. Dolph Lundgren, Jet Li, Jason Statham, Mickey Rourke, Eric Roberts och Bruce Willis (cameo) Wow!! Att vara Expendable betyder förbrukningsbar. Bortglömd, tappad och förbrukad. Det finns mycket dramaturgi i det. Sylvester Stallone fullständigt skiter i det faktum att han kan visa oss att han ibland är en filmskapare av rang. Han inleder filmen med ett schablonmässigt gisslandrama där afrikanska terrorister har tagit amerikaner till fånga. Jippi. Afrikanerna skjuts i småbitar. Historien tar oss sedan vidare till en bortglömd ö utanför Mexicos kustland. Där härjar en ond diktator och hans ekonomiska skyddsängel som spelas (oväntat?) av Eric Roberts. Sylvester Stallones gäng The Expendables ska döda honom. Jippi. Sylvester Stallone blir kär i en tjej där och han dödar Eric Roberts för hennes skull. Jippi.

Om The Expendables hade ett uns av glimten i ögat. Ett litet halmstrå av självdistans eller ens lite bättre dialog och skådespelarinsatser, skulle filmen på sin höjd, kunna tillhöra genren ”dålig söndagsaction med Steven Seagal i huvudrollen”. Nu blir det bara platt fall. Minns ni sköna rullar som ”Arnolds Commando, Dolphs Red Scorpion eller Stallones egna Cliffhanger? Se alla dem istället. The Expendables är action av årgång 1987 på värsta tänkbara sätt. Faktiskt en av årets sämsta. Förlåt. De senaste tio årens sämsta.

Betyg 0/5

Den som väntar på något gott

Ändå sedan förhandsvisningarna av Hanks/Goetsman/Spielberg serien Pacific började snurra på diverse filmsajter har jag suttit som på nålar inför releasen. Nu så äntligen är relasedatumet på tapeten. 3/11-10 släpps hela blu-ray boxen på svensk mark. Perfekt julklapp till Krille :)

Filmmaraton deluxe!

Jag såg 4(!) filmer igår. I sträck. Jag inledde dagen med The Open road på blu-ray. En axelryckning till film med Jeff Bridges (alltid bra) och valpiga Justin Timberlake. Jag fortsatte med The invention of lying. En charmig men samtidigt ganska samhällskritisk och (faktiskt) sorglig historia av och med Ricky Gervais. Eftermiddagen fortsatte med dagens bästa film. Unbreakable på blu-ray. Nog för att Sjätte sinnet var vass redan 1998 men Unbreakable är strået vassare. Kvällen avslutades med pekoralet The blind side. Kan någon förklara VARFÖR Sandra Bullock fick hålla oscarstatyetten för den rollen tidigare i våras? The Blind side var en sor besvikelse. Ett amerikanskt sliskigt drama utan några som helst prestationer, såväl bakom kameran som framför.

Samuel L Jackson kan inte komma över det faktum att Bruce klarade tågkraschen så förbannat bra.

Nemos lördagstips (ett trött sådant)

Nemo har lekt med sin polare Jack hela morgonen. Så trött som han var efter promenaden och turen runt sjön somnade han ifrån Nemos lördagstips. Typiskt. Nåväl. Jag vet att han gillar denna iallafall. Och bilden får symbolisera hans något mer pigga jag. Ha de gott!

På tiden!

Det tog bara en månad... The Expendables går äntligen upp i Gävle! Biljetten bokad! Recension kommer! Trevlig helg!

Sämsta recensenten

Det arbetar en dam på tv4 som filmrecensent och har så gjort i alla tider, som heter Cissi Renström Suurna. Hon är sämst på film. Ändå så arbetar hon med det. Mycket märkligt. Imorse var det en intervju med duktiga och mångsidige regissören Anton Corbijn inför hans release av The American. Det var, minst sagt, pinsamt. Hon kallar honom för Corbain. Cissi är sämst på film. The American däremot tror jag blir riktigt bra.

Dvd? Cd? Vinyl? Blu-Ray? Äh! Laserdisc!

Om någon minns dessa gamla skönheter från ett decenium som hette 90-talet får de gärna kommentera och säga vad de tycker. Min åsikt är av denna: Det finns INGET snyggare än ett vinylkonvolut kontra cdkonvolut. Och det finns INGET snyggare än ett Laserdisckonvolut kontra fjuttig dvd/blu-ray konvolut. Kolla in bilderna. Jag tycker de talar för sig själva. Min laserdiscsamling uppgår till ca 350 st härliga tolvtummare. Och fler lär det bli.

Boxarnas box. Innehåller även en tjock bok om Star Wars.

Någon som sa att dvd utgåvan är fetare..? Näe..

Well. That´s like your oponion. man..

Cd släng dig i väggen! Ska det blänka så ska det!

Apparaturen som styr Laserdiscskeppet tryggt i hamn.

Laddad till tänderna!

Den 17 september får den premiär! Denna gång har Milla Jovovich med sig läckra Ali Larter. Men är inte Ali coolare än Milla..? Recension kommer!

Just nu vill man bara se den..

Minns ni Universal soldier? Roland Emmerichs storslagna actionäventyr från 1989 med anabolstinna Van Damme och Lundgren i huvudrollerna. Den var ju så bra och sliskigt snygg. Just därför önskar jag mig denna glassiga uppföljare:

Uppdaterad dvd/bluray collection

Klicka på coll. Då hittar ni hela samlingen 1 - 1469. Så fort samlingen uppgår till det magiska antalet 1500 bjuder jag på champagne. Och en filmvisning!

Salt recension

Jag minns den australiensiska regissören Phillip Noyce genombrottsfilm "Dead Calm" (Lugnt vatten på svenska) från 1989 och den var/är smått fantastisk. Den var ofta på gränsen till gastkramande och han bevisade för resten av Hollywood eliten att han var ett namn att räkna med i registolen. Det var länge sedan nu. Efter usla filmatiseringen av Helgonet från 1995 som hade en kortisonsvälld Val Kilmer i huvudrollen lade han regijobben på hyllan under de sista åren på 1990-talet. Nu, 15 år senare tar han ytterligare en agent ut på villovägar bland CIA´s högkvarter och där Angelina Jolie, istället för Val Kilmer, får springa röven av sig. "Salt" är en spionthriller där ingenting är särskilt spännande. Vi har sett det förut. Fröken Jolie spelar en agent, förlåt, dubbelagent, förlåt, trippelagent, förlåt, öhh.. dubbeldubbelfyrdubbel agent..? Intrigen är så förutsägbar och förlegad att nackhåren reser sig. I vissa actionscener dundrar det på väldigt bra men långt ifrån storartat och verklighetstroget som tex Bourne trilogin. "Salt" lever knappast upp till hypen den försöker rida på och där Angelinas skådespelartalang (ja, hon besitter faktiskt en sådan) hamnar långt utanför de trovärdiga ramarna. Regissören Phillip Noyce borde flytta tillbaka till Australien och fundera på pensionen.

Betyg 2/5

Softish

Söndagen blir soft. Bio ikväll. Föreläsningen under morgondagen. Återkommer!

Nemos lördagstips

Bilder säger mer än 1000 ord. Ibland. I detta fallet säger det väl att Nemo är mer intresserad att lägga vantarna på förra årets charmigaste disneyfilm än att kolla in i kameran. Nåväl, Bolt är lika gemytlig, gullig och varm som gosig filt eller kudde. Så tycker Nemo.

En av årets bästa direkt till DVD

Jag såg detta lilla mästerverk av bröderna Hughes redan i våras på importdvd. Det är en våldsam historia med en lysande Denzel i huvudrollen och en magisk uppvisning i galenskap av Gary Oldman (vad annars?) Se den ikväll!!

Söndagskryddan

På söndag:

They´re here..

Ahhh..Äntligen! Ropade in denna underbara 80-tals klassiker på Tradera idag. Jag tror att det blir min 3:e version av filmen. Äger den sedan tidigare på dvd och laserdisc. Men stämmer det verkligen att Tobe Hooper (texas chainsaw massacre) står för regin? En urban legend säger att det egentligen är herr Spielberg som ligger bakom filmen. Det doftar Steven lång väg tycker jag. Ett stycke matinémästervek att se framemot!

Första "riktiga" skoldagen

Idag har jag min första föreläsning på film & litteraturprogrammet. Ska bli intressant. Vi ska tydligen få lära oss vad en berättelse är. Jag är laddad till tänderna! For Ziooon!!